باسمه تعالی

 

دانشجویان علاقه­مند به تحصیل در دانشگاه گیلان پیش از آغاز تحصیل به نکات ذیل توجه نمایند.

1- از آنجایی که محل تحصیل منتخب شما دانشگاه گیلان در ایران می باشد مستلزم است با زبان فارسی آشنایی یا به آن تسلط داشته باشید.

 

2- در صورتی که به زبان فارسی تسلط دارید برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در هر رشته ای (به جز دانشجویان متقاضی دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی) باید مدرک مهارت زبان فارسی مورد قبول مرکز آزفای دانشگاه را ارایه دهید. مدارک مهارت زبان فارسی مورد قبول مرکز آزفای دانشگاه گیلان شامل موارد ذیل است:

1-2- گواهی معتبر گذراندن حداقل «دو دوره آموزش زبان فارسی» در مراکز آموزش زبان فارسی مورد قبول وزارت خانه ایران. دو دوره شامل دوره «پایه» و «میانی» یا حداقل 320 ساعت آموزشی.

2-2- ارایه گواهی قبولی آزمون سامفای سازمان سنجش ایران. حداقل نمره قبولی 50 از 100 می باشد.

3-2- گواهی قبولی آزمون جامع یا بسندگی مرکز آزفای گیلان. آزمونی که دو نوبت شهریور ماه و  بهمن ماه در مرکز آزفای دانشگاه گیلان برگزار می شود. حداقل نمره قبولی آزمون بسندگی 60 از 100 است.

 

3- در صورتی که به زبان فارسی تسلط ندارید و فقط کمی با آن آشنا هستید باید دوره های «پایه» و «میانی» آموزش زبان فارسی را در مرکز آزفای دانشگاه گیلان سپری کنید. مجموع مدت این دوره های آموزشی حدود 6 ماه یا 22 هفته و 320 ساعت آموزشی می باشد. این مدت و دو دوره، مختص زبان آموزانی است که تا حدودی با زبان فارسی آشنایی دارند.

1-3- دانشجویانی که هیچ آشنایی با زبان فارسی ندارند مستلزم است زبان آموزی خود را از دوره «مبتدی» آغاز کنند. مدت دوره «مبتدی» 100 ساعت می باشد که به طول دوره زبان آموزشی فوق، اضافه خواهد شد.

2-3- دانشجویان متقاضی آموزش زبان در دوره «میانی» باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون تعیین سطح با حداقل نمره 17 از 20 می توانند مستقیم آموزش زبان فارسی را از دوره «میانی» آغاز کنند و پس از پایان دوره و کسب نمره قبولی آزمون پایان دوره «میانی»، برای ثبت نام در رشته تخصصی خود باید در آزمون بسندگی یا آزمون سامفا شرکت و حداقل نمره قبولی برای ثبت نام در رشته خود را کسب کنند.

 

 

جدول زمان بندی آغاز دوره های آموزش زبان فارسی مرکز آزفا

آموزش زبان فارسی مرکز آزفا در دو ترم بهار و پاییز با دو روره «پایه» و «میانی» به شرح ذیل است:

 

 

«آغاز ترم بهار از 14 فروردین ماه»

دوره «پایه» ترم بهار از 14 فرودین تا پایان خرداد ماه

دوره «میانی» ترم بهار از 1 تیرماه تا 15 شهریور

تبصره: پس از گذراندن موفق دوره پایه و میانی از 15 شهریور ماه آماده ثبت نام در رشته تخصصی و آغاز دوره تحصیلی از مهرماه

 

 

«آغاز ترم پاییز از 15 شهریور ماه»

دوره «پایه» از 15 شهریور تا 1 آذر ماه

دوره «میانی» از 1 آذر تا 15 بهمن ماه

تبصره: پس از گذراندن موفق دوره پایه و میانی از 15 بهمن ماه آماده ثبت نام در رشته تخصصی و آغاز دوره تحصیلی از بهمن ماه

 

توجه: لازم به ذکر است هر گونه تأخیر در آغاز دوره های آموزش زبان فارسی و ناهماهنگی زمانی از طرف دانشجویان، منجر به تأخیر در آغاز تحصیل و ثبت نام آنها در رشته تخصصی مورد تقاضایشان و افزایش سنوات تحصیلی خواهد بود.

 

 

«جدول زمان بندی آزمون جامع یا بسندگی مرکز آزفا»

نوبت اول: در نیمه دوم شهریور ماه

نوبت دوم: در نیمه دوم بهمن ماه

تبصره: آزمون بسندگی مرکز آزفای دانشگاه گیلان در هر نوبت، فقط با تقاضای حداقل 5 نفر شرکت کننده، برگزار خواهد شد. در صورتی که تعداد داوطلبان به حد نصاب نرسد آزمون برگزار نمی شود.